In 2014 startte de stad met een specifieke methode om kwetsbare meisjes te begeleiden. De aanpak van een eerste vrouwelijke begeleider levert positieve resultaten op. Ze begeleidde al 71 jonge vrouwen met vragen over hun verdere professionele of schoolloopbaan. Deze aanpak wordt daarom nu verder uitgebreid: er komen drie extra vrouwelijke begeleiders bij, wat het totaal op vier brengt.

Jongerenwerkloosheid daalt

Voor CD&V namen Buket Karaca (foto GVA), Sam Voeten en Hayriye Tarak deel aan “ ’t Is aan A”. Jongeren lieten hun stem horen over verschillende thema’s: zo ging het onder meer over diversiteit, mobiliteit, klimaat en milieu, onderwijs en gelijke kansen. Stuk voor stuk zijn het thema’s die jongeren maar ook Antwerpenaren nauw aan het hart liggen. Het initiatief bracht jongeren over de partijgrenzen heen samen, met als doel: de stad verder aantrekkelijk maken voor Antwerpenaren. Iets waar wij uiteraard mee werk van willen maken.

Van de Wauwer volgt Caroline Bastiaens (CD&V) op in het Vlaams parlement. Zij werd in november vorig jaar schepen. Bastiaens had toen wel een licht duwtje nodig om ontslag te nemen als parlementslid. Die por kwam vooral van de jongeren binnen de Antwerpse afdeling, die vonden dat zij door te cumuleren, belette dat Van de Wauwer naar het parlement kon. “Caroline zag dat toen ook snel in en ik ben haar dankbaar voor de kans die ik nu krijg”, zegt Van de Wauwer.

Twijfel er niet aan: Antwerpenaar Orry Van de Wauwer (28) wacht een mooie carrière in de politiek. Volgende zomer neemt de jonge CD&V’er het zitje van Caroline Bastiaens in het Vlaams Parlement over. Sociaal engagement zit in elke vezel van zijn lijf. Hij gaf onderdak aan twee Syrische vluchtelingen en trok naar Calais. Eén van hen is nu herenigd met zijn familie. “Ik ga hem dit weekend in Engeland bezoeken.” – Philippe Truyts

De CD&V-politicus die een vluchteling opvangt: "Hij zei: 'Homo zijn is verkeerd'. Nu omarmt hij ons"

Hoe Valerie Van Peel (N-VA) heeft getuigd over het seksueel misbruikt worden als kind, Kristof Calvo (Groen) over de partijgrenzen heen zijn Millennial Meet Up in elkaar heeft gebokst en Bart Somers (Open Vld) als 's werelds beste burgemeester Mechelen verbindt: ze krijgen er langs alle kanten lof voor toegezwaaid.