Tom Verlinden, mobiliteitsmanager bij het Havenbedrijf, is opgetogen over de resultaten van die eerste week. "In de eerste week hebben we dagelijks tussen de 160 en de 240 pendelaars en hun fietsen vervoerd", klinkt het. "Bovendien zit er een mooie spreiding over de hele dag, met twee drukkere momenten: tussen 6.00 en 8.00 uur 's ochtends en bij de shiftwissel in de namiddag rond 14.00 uur."
 

Zachtjes aan 

 

Havenwerknemers die tussen de Rechter- en de Linkerscheldeoever pendelen met de fiets, kunnen voortaan gebruik maken van de fietsbus. De bus zorgt voor een efficiënte en betrouwbare verbinding voor fietsers die het Kanaaldok en/of de Schelde moeten kruisen om hun werkplek te bereiken. Zij kunnen voortaan aan verschillende haltes terecht waar ze, samen met hun fiets, de fietsbus op kunnen die hen door de Tijsmans- en/of Liefkenshoektunnel brengt.

 

Sinds november varen er al twee waterbussen (plus eentje in reserve) op het zogenaamde zuidelijke traject tussen Hemiksem en het Steenplein in Antwerpen, met tussenstop in Kruibeke. Gemiddeld vervoeren die zo'n 14.000 gebruikers per maand.

 

Dat blijkt uit een advies van de Nationale Arbeidsraad aan federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V), die opgetogen reageert. “Ik zie verdere groeimogelijkheden voor woon-werkverkeer over het water”, zegt hij.

 

 

Met het knippen van het lintje openden havenschepen Marc Van Peel en 'manager maritieme infrastructuur' Tom Van Autgaerden gisterennamiddag een nieuwe servicekade. Zo'n kade biedt een binnenschip de mogelijkheid om allerlei scheepsafval netjes achter te laten, drinkwater in te slaan én ze geeft ruimte om de eigen personenwagen aan de wal te zetten. Kostprijs van dit project: 2,4 miljoen.

 

 

Met de Aqua Ruby is dit weekend de tweede waterbus in dienst genomen. Daardoor zal de waterpendeldienst tussen Kruibeke en Hemiksem om het half uur kunnen varen in plaats van om het uur. En dat was nodig. DeWaterbus werd sinds de start afgelopen zomer enorm veel gebruikt. Niet alleen door pendelaars maar ook door toeristen. "In het begin hadden we te kampen met een kinderziekte. Heel wat toeristen namen DeWaterbus als alternatief voor de Flandria om op de Schelde te varen. Maar dat probleem is nu opgelost", vertelt Havenschepen Marc Van Peel (CD&V).

 

In het Deurganckdok in de Antwerpse haven werd vrijdagmorgen een nieuw record gevestigd: het 399 meter lange en 20.568 TEU tellende containerschip Madrid Maersk meerde er voor het eerst aan. Het is meteen het grootste containerschip dat de haven tot dusver heeft aangelopen. De Madrid Maersk blijft tot zondag in Antwerpen. Tijdens haar verblijf zullen 300 havenarbeiders non-stop aan de slag zijn om 7.000 containers van en aan boord te brengen. Na de stop in Antwerpen zet het schip, dat deel uit maakt van AE2 Service van Maersk Line, koers richting Rotterdam.

De stad aan de stroom heeft nu ook een diamant op het water: DEWATERBUS ‘Aqua Diamond’ vaart vandaag voor het eerst uit op de Schelde. Dit nieuwe vervoermiddel wil oevers en mensen verbinden maar bovenal een alternatieve mobiliteitsoplossing aanreiken. Het Havenbedrijf realiseert dit duurzaam vervoer over het water en gaat hiervoor in zee met de operationele partner, Aqualiner.