Kinderen uit de lokale basisschool Rozenkrans zorgden op woensdag 8 november voor een feestelijke inhuldiging van de nieuwe Jommeke-stripmuur in Wilrijk. Door de ligging van de muur op de hoek van de Gaston Fabrélaan en de expressweg R11 met de Heistraat zal de tekening heel wat opzien baren. De tekening bestrijkt een totale oppervlakte van meer dan 200m² is daarmee één van de grootste stripmuren van het land.

De stedelijke en provinciale musea in de stad Antwerpen leven al jaren in peis en vree. Ze bezoeken elkaars tentoonstellingen, wisselen kennis en ervaringen uit en delen elkaars communicatie. Ze brengen samen Museumnacht door en tal van grote culturele evenementen doorheen de jaren. Nu dreigt het verhaal van synergie en versterking te verzanden in administratief getouwtrek.

Na meer dan 400 jaar komt het weer thuis: Rubens' 'Kindermoord van Bethlehem'. Schepen Caroline Bastiaens onderhandelt over de tijdelijke terugkeer van Rubens' werk uit Canada naar zijn Antwerpen. Het meesterwerk is een van de vele trekpleisters van het Barokjaar in 2018.

"Sinds dat het zo'n 400 jaar geleden geschilderd is geweest, zal het terug thuiskomen want we gaan het tentoonstellen in het atelier waar Rubens en zijn medewerkers het gemaakt hebben", aldus schepen Bastiaens.

In 2005 kreeg het stadsgedicht ‘een minimum’ van Ramsey Nasr in een ontwerp van Gert Dooreman een vaste plek op het toenmalige OCMW-gebouw ‘De Boogkeers’ aan het Mechelseplein. Nasr schreef dit gedicht over kansarmoede op vraag van de vereniging ‘Recht-op’, een vereniging waar armen het woord nemen. De gedichtenmuur werd al snel een bekend en gewaardeerd stadsbeeld op het plein. Bij de hertekening en verbouwing van het gebouw in functie van de nieuwe vestiging van de Antwerp Management School (AMS) dreigde het gedicht van de gevel te verdwijnen.

In de eindronde van de strijd om de NBD Biblion Award 2017 zitten nog 6 openbare bibliotheken, een per provincie en een uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Voor de provincie Antwerpen is bib Arena uit Deurne genomineerd. De andere bibliotheken op de shortlist zijn, in alfabetische volgorde: Bibliotheek Affligem (Provincie Vlaams-Brabant), Bibliotheek Bilzen (Provincie Limburg), Bibliotheek Koekelberg (Brussels Hoofdstedelijk Gewest), Bibliotheek Oostende (Provincie West-Vlaanderen) en Bibliotheek Sint-Niklaas (Provincie Oost-Vlaanderen).

Na Bowie’s overlijden eerder dat jaar, ging zijn uitzonderlijke kunstverzameling op 10 november 2016 onder de hamer bij het Londense veilinghuis Sotheby’s.Tussen de moderne en hedendaagse werken van onder meer Frank Auerbach, Jean-Michel Basquiat en Damien Hirst zat één opvallende oude meester: Jacopo Tintoretto. Net als Rubens had Bowie een enorme bewondering voor de Venetiaanse kunstenaar. Rubens liet zich in zijn werk niet alleen inspireren door Tintoretto, hij had ook zeven werken van hem in zijn collectie.

Dankzij de medewerking van vele enthousiastelingen kregen de bezoekers een bijzonder vol programma aangeboden.

Van lekkere hapjes, ebru (papier marmeren door verf), knutselworkshop schaduwpoppen maken, draaiende derwitsjen, ...

Heel het Cultureel Centrum in Berchem werd ingepalmd om allerlei elementen van de Turkse cultuur voor te stellen.

Na deze succesvolle start, komt er uiteraard een volgende editie in het najaar. De aandacht zal dan gaan naar een ander gebied.