In 2005 kreeg het stadsgedicht ‘een minimum’ van Ramsey Nasr in een ontwerp van Gert Dooreman een vaste plek op het toenmalige OCMW-gebouw ‘De Boogkeers’ aan het Mechelseplein. Nasr schreef dit gedicht over kansarmoede op vraag van de vereniging ‘Recht-op’, een vereniging waar armen het woord nemen. De gedichtenmuur werd al snel een bekend en gewaardeerd stadsbeeld op het plein. Bij de hertekening en verbouwing van het gebouw in functie van de nieuwe vestiging van de Antwerp Management School (AMS) dreigde het gedicht van de gevel te verdwijnen.

In de eindronde van de strijd om de NBD Biblion Award 2017 zitten nog 6 openbare bibliotheken, een per provincie en een uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Voor de provincie Antwerpen is bib Arena uit Deurne genomineerd. De andere bibliotheken op de shortlist zijn, in alfabetische volgorde: Bibliotheek Affligem (Provincie Vlaams-Brabant), Bibliotheek Bilzen (Provincie Limburg), Bibliotheek Koekelberg (Brussels Hoofdstedelijk Gewest), Bibliotheek Oostende (Provincie West-Vlaanderen) en Bibliotheek Sint-Niklaas (Provincie Oost-Vlaanderen).

Na Bowie’s overlijden eerder dat jaar, ging zijn uitzonderlijke kunstverzameling op 10 november 2016 onder de hamer bij het Londense veilinghuis Sotheby’s.Tussen de moderne en hedendaagse werken van onder meer Frank Auerbach, Jean-Michel Basquiat en Damien Hirst zat één opvallende oude meester: Jacopo Tintoretto. Net als Rubens had Bowie een enorme bewondering voor de Venetiaanse kunstenaar. Rubens liet zich in zijn werk niet alleen inspireren door Tintoretto, hij had ook zeven werken van hem in zijn collectie.

Dankzij de medewerking van vele enthousiastelingen kregen de bezoekers een bijzonder vol programma aangeboden.

Van lekkere hapjes, ebru (papier marmeren door verf), knutselworkshop schaduwpoppen maken, draaiende derwitsjen, ...

Heel het Cultureel Centrum in Berchem werd ingepalmd om allerlei elementen van de Turkse cultuur voor te stellen.

Na deze succesvolle start, komt er uiteraard een volgende editie in het najaar. De aandacht zal dan gaan naar een ander gebied.

Na de renovatie wordt gezocht naar een permanente plaats in het maritiem museum.

De categorie The International Award is opengesteld voor musea, galerijen en erfgoedinstellingen buiten het Verenigd Koninkrijk. De genomineerden zijn nieuwe musea, galerijen of erfgoedinstellingen die recent openden of heropenden met een permanente of tijdelijke tentoonstelling. De professionele vakjury waardeert innovatieve kwaliteitsvolle projecten die onlangs gerealiseerd zijn.