Op dinsdag 26 september organiseerden we met CD&V Antwerpen een eerste ronde tafel over armoede. We gaven het woord aan de experts, academici en organisaties, actief op het terrein. Er waren uiteindelijk meer dan 70 deelnemers uit ongeveer 30 organisaties aanwezig. Het werd een boeiende avond met erg waardevolle input van de aanwezigen.

Wordt vervolgd!

CD&V, met Nahima Lanjri en Kris Peeters voorop, houdt in de aanloop naar de Antwerpse gemeenteraadsverkiezingen van 2018 een rondetafelgesprek met sociale organisaties die zich bezighouden met armoedebestrijding. “Vooral kinderarmoede is een groot probleem”, zegt Kris Peeters, die bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 lijsttrekker is voor CD&V. “28% van de kinderen die maximaal drie jaar zijn en in Antwerpen wonen, leven in armoede. Vijf jaar geleden was dat nog 23%.”

Van de Wauwer volgt Caroline Bastiaens (CD&V) op in het Vlaams parlement. Zij werd in november vorig jaar schepen. Bastiaens had toen wel een licht duwtje nodig om ontslag te nemen als parlementslid. Die por kwam vooral van de jongeren binnen de Antwerpse afdeling, die vonden dat zij door te cumuleren, belette dat Van de Wauwer naar het parlement kon. “Caroline zag dat toen ook snel in en ik ben haar dankbaar voor de kans die ik nu krijg”, zegt Van de Wauwer.

“Er moet zo snel mogelijk een armoedetoets komen, die de gevolgen van elke regeringsbeslissing voor mensen in armoede meet.”

Daarnaast mag dit ook niet gebruikt worden om te snoeien in de sociale zekerheid, zoals partijen langs rechts willen. Snoeien in de sociale zekerheid om sociale bescherming te vrijwaren, is immers even zinvol als bomen kappen om ruimte te creëren voor zuurstof.