In Gazet Van Antwerpen lees je dit opiniestuk van Sam Voeten, CD&V Merksem, en Jan Braeckmans, CD&V district Antwerpen.

Antwerpen was met haar lage-emissiezone (LEZ) dé pionier van Vlaanderen, en terecht. Duizenden vervuilende wagens worden vandaag de dag uit onze stad geweerd. Of dat ook tot minder luchtvervuiling leidt, is momenteel nog onduidelijk. Op heel wat plekken zal het er gevoelig op vooruit gaan. Maar de LEZ alleen zal niet voldoende zijn. Er is meer nodig willen we vooruitgang boeken.

 

De spanning is voelbaar wanneer de vuurkunstenaar Stevarius met een resem trucjes dichter en dichter bij de stapel kerstbomen komt. De toeschouwers op het Frederik Van Eedenplein variëren van jong en wild tot oud en wijs, allen houden ze hun adem in wanneer het moment eindelijk daar is. De vlam verspreidt zich snel tussen de dorre sparren die enkele weken uitgedroogd zijn in de woonkamers bij mensen thuis, niet veel later staat de hele boel in lichterlaaie. Een schouwspel, dat is zeker. En wie hier staat, ziet daar natuurlijk geen kwaad in.

 

 

Al meer dan een jaar was er sprake van dat de populaire keten, die ook aanwezig is in Gent, Brussel en Hasselt, in Antwerpen zou opstarten. Pas in december werd dat formeel bevestigd. Het gaat om een leegstaand pand op de Meir, waar vroeger H&M gevestigd was. Sinds eind december staan er ook officieel vacatures op de VDAB-website.
 

De fietsdeal is een deal tussen JONGCD&V en de Antwerpse fietser, waarbij JONGCD&V zich engageert om werk te maken van de 10 punten die in de fietsdeal opgelijst staan. Hiemee wil JONGCD&V de switch maken van koning auto naar Koning Fiets.

Jan Braeckmans, is ook nog bijzonder jong. 28 jaar oud, maar al een hele tijd een stuwkracht binnen CD&V Antwerpen. Een bevlogen advocaat én districtsraadslid, en een Pagadder die al heel zijn leven in ’t Stad woont. Jan Braeckmans: " Geen presentatie maar participatie: met een adviesraad voor district Antwerpen willen we de mobiliteit en fietsveiligheid verbeteren in onder meer de studentenbuurt." 

Het is de tweede keer dat het veer werd ingezet. Vorig jaar werd de gratis dienst ingeschakeld als alternatief voor de Lillobrug die moest worden hersteld. Op vraag van de fietsende werknemers uit de naburige (petrochemische) bedrijven, besloot het Havenbedrijf dit jaar het veer opnieuw elke dag in te zetten tussen 5u en 23u. Met succes. Het veer vervoerde per dag gemiddeld 141 passagiers. Op een weekdag steeg het aantal veergebruikers tot gemiddeld 166.

 

Ook KBC laat weten steeds meer fietsongevallen in haar verzekeringsaangiften woon-werkverkeer te zien opduiken. “Meer en meer mensen maken gebruik van de fiets, een gunstige evolutie. Maar als we echt de omslag willen maken van koning auto naar koning fiets, moeten we ervoor zorgen dat de fietsinfrastructuur ook echt veilig is”, meent Vlaams volksvertegenwoordigers Orry Van de Wauwer.

6 beloftevolle Antwerpse startups en 1 accelerator nemen voor maximum 3 jaar hun intrek in de volledig gerenoveerde voorbouw van de site in de Lange Gasthuisstraat. Om een plaats te bemachtigen in StartupVillage, hebben Playpass, Datylon, EyeSee, Senso2Me, POM en SurveyAnyPlace en de accelerator Netwerk Ondernemen een rigoureuze selectieprocedure doorstaan. De achterbouw van StartupVillage, waar onderzoekscentrum imec, incubator The CoFoundry, startup CityCubes en business- en evenementenlounge De Serre onderdak vinden, opende reeds vorig jaar.

Antwerpse burgers hebben momenteel al de mogelijkheid om de crematie-as van hun dierbare naar huis mee te nemen. Nu wil de stad ook de Schelde als laatste rustplaats aanbieden. Het aanbieden van deze mogelijkheid past in de klantgerichte benadering om inwoners meer keuzemogelijkheden te bieden.

 

Beste locatie

De asbezorging kan in eerste instantie op het water zelf. Net zoals het nu al aan de kust gebeurt,  kan vanop een boot een biologisch afbreekbare urn neergelaten of ondergedompeld worden in de rivier.

 

In de prachtige kelders van de Sint-Andrieskerk en met een stevige speech van kersvers Antwerps lijstrekker Kris Peeters werd het jaar 2017 ingezet. Ook de bollekes van’t vat smaakten naar meer.

Pagina's