De droge junimaand houdt ons wakker, letterlijk en figuurlijk. Daarom maakt CD&V Antwerpen plannen om de stad leefbaar te houden, tijdens koude én warme dagen. De inspiratie voor deze plannen vonden we in onze gesprekken met Antwerpenaren, onder andere in het district Antwerpen. Vandaag rondt het team van dit district zijn huisbezoeken af en geeft het enkele tastbare oplossingen om Antwerpen te verfraaien en verfrissen.

Op ons verkiezingscongres op zaterdag 23 juni stelden we de speerpunten van ons verkiezingsprogramma voor. Met deze voorstellen en met heel wat enthousiaste mensen gaan we voor een wereldstad op mensenmaat. Bekijk hier het volledige programma: http://www.dewegvooruitantwerpen.be/verkiezingsprogramma

Onder andere districtsraadslid Dirk Vanlommel gidste de deelnemers langs de bekende en onbekende plekken van Linkeroever. Tijdens de wandeling werd er meer toelichting gegeven bij de nieuwe ontwikkelingen die er plaatsvinden en in de steigers staan. Achteraf werd er uitgebreid nagekaart en gingen we in dialoog met de buurtbewoners.

Naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Hugo Claus. Achter vele maskers’ en als eerbetoon aan Hugo Claus tien jaar na zijn overlijden, zochten het Letterenhuis en Radio 1 samen naar de mooiste zin van Hugo Claus. Ongeveer 1000 luisteraars brachten hun stem uit en op vrijdag 23 maart werd de schoonste zin bekend gemaakt door Hilde Van Mieghem. Nu krijgt de zin een plek waar hij thuishoort: op de gevel van het Letterenhuis, dicht bij het archief van Hugo Claus en dus ook dichtbij de tentoonstelling over zijn leven en werk.

Dat blijkt uit antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op een schriftelijke vraag van Antwerps volksvertegenwoordiger Van De Wauwer. De maatregel moet de doorstroming van het tramverkeer verbeteren.

Bericht van Het Laatste Nieuws:

Wie zich tijdens de spits in het Antwerpse premetronetwerk begeeft, kent het fenomeen: passagiers bestormen de tram, de deuren gaan herhaaldelijk open en dicht en het voertuig kan bijgevolg niet tijdig vertrekken. Ondertussen staat de volgende tram nog in de koker aan te schuiven, waarna hetzelfde scenario zich voltrekt.

In Gazet Van Antwerpen lees je dit opiniestuk van Sam Voeten, CD&V Merksem, en Jan Braeckmans, CD&V district Antwerpen.

Antwerpen was met haar lage-emissiezone (LEZ) dé pionier van Vlaanderen, en terecht. Duizenden vervuilende wagens worden vandaag de dag uit onze stad geweerd. Of dat ook tot minder luchtvervuiling leidt, is momenteel nog onduidelijk. Op heel wat plekken zal het er gevoelig op vooruit gaan. Maar de LEZ alleen zal niet voldoende zijn. Er is meer nodig willen we vooruitgang boeken.

De spanning is voelbaar wanneer de vuurkunstenaar Stevarius met een resem trucjes dichter en dichter bij de stapel kerstbomen komt. De toeschouwers op het Frederik Van Eedenplein variëren van jong en wild tot oud en wijs, allen houden ze hun adem in wanneer het moment eindelijk daar is. De vlam verspreidt zich snel tussen de dorre sparren die enkele weken uitgedroogd zijn in de woonkamers bij mensen thuis, niet veel later staat de hele boel in lichterlaaie. Een schouwspel, dat is zeker. En wie hier staat, ziet daar natuurlijk geen kwaad in.

Al meer dan een jaar was er sprake van dat de populaire keten, die ook aanwezig is in Gent, Brussel en Hasselt, in Antwerpen zou opstarten. Pas in december werd dat formeel bevestigd. Het gaat om een leegstaand pand op de Meir, waar vroeger H&M gevestigd was. Sinds eind december staan er ook officieel vacatures op de VDAB-website.

De fietsdeal is een deal tussen JONGCD&V en de Antwerpse fietser, waarbij JONGCD&V zich engageert om werk te maken van de 10 punten die in de fietsdeal opgelijst staan. Hiemee wil JONGCD&V de switch maken van koning auto naar Koning Fiets.

Jan Braeckmans, is ook nog bijzonder jong. 28 jaar oud, maar al een hele tijd een stuwkracht binnen CD&V Antwerpen. Een bevlogen advocaat én districtsraadslid, en een Pagadder die al heel zijn leven in ’t Stad woont. Jan Braeckmans: " Geen presentatie maar participatie: met een adviesraad voor district Antwerpen willen we de mobiliteit en fietsveiligheid verbeteren in onder meer de studentenbuurt."