De negen Antwerpse districten krijgen vanaf 2020 meer centen. De jaarlijkse dotatie vanuit de stad stijgt naar 41 miljoen euro, 35 procent méér dan de huidige 30,5 miljoen euro.
11 oktober 2017

Dat kondigt schepen van binnengemeentelijke decentralisatie Koen Kennis (N-VA) aan. De districten moeten wel meer uitgeven omdat ze er enkele bevoegdheden bij krijgen.

Vorige week wees CD&V-kopstuk Kris Peeters erop dat het jaarlijkse budget van de districten vanaf de volgende legislatuur best zou verdubbelen tot 100 miljoen euro. "Een bedrag dat we baseren op de uitgaven van vorig jaar", zegt Hans Ides, CD&V-districtsschepen in Wilrijk. "Niet op het gemiddelde budget."

Koen Kennis kijkt daar toch even van op. "Elke bestuursploeg bepaalt haar keuzes in het begin van de legislatuur.

Je zal altijd érgens het geld moeten vandaan halen. 100 miljoen per jaar: ik zie het niet meteen. Maar goed, er komen nog verkiezingen. Wij hebben een verhoging gepland vanaf 2020. We gaan naar 41 miljoen euro per jaar. Daarin zit ook 1,5 miljoen euro uit het districtsontwikkelingsfonds (DOF), zes jaar lang. Deze legislatuur hebben we dat DOF in één keer toegekend om lopende projecten te kunnen betalen."

Heen en weer

Belangrijk is enerzijds het doorschuiven van extra bevoegdheden naar de districten op het vlak van jeugd, sport, cultuur en openbaar domein. Anderzijds zullen grotere wegen in de districten, zoals de Gitschotellei (Berchem en Borgerhout) of de Groenenborgerlaan (Wilrijk), van de districten naar de stad worden overgeheveld. Dat kan de kosten van de districten verlichten. Kennis: "We blijven het onderhoud van groen ook op basisniveau doen. Denk dan aan het maaien van gras, zodat het niet langer wordt dan 5 of 10 centimeter. Wil een district er een perfecte gazon van maken, dan moeten ze het zelf bekostigen."

"Graag méér"

Wilrijks districtsschepen Hans Ides vindt de verhoging van de middelen veruit onvoldoende. "De jongste paar jaar van de legislatuur zie je dat de districten met centen die ze hebben opgepot meer dan 50 miljoen euro per jaar zullen uitgeven. Zoveel is dat écht niet. We willen graag méér doen." (PHT)

Het Laatste Nieuws - 11 oktober 2017, pagina 15 - Copyright © 2017 De Persgroep. Alle rechten voorbehouden.