CD&V wil een deel van de parkeerplaatsen op Spoor Oost in Borgerhout vervangen door een parking. De partij van lijsttrekker Kris Peeters sluit zich met dit standpunt aan bij Groen.
12 oktober 2017

Kris Peeters hield woensdagavond een toespraak op het stadsatelier rond groen in de stad. Met die stadsateliers wil CD&V de Antwerpenaar meer inspraak geven over allerlei onderwerpen. “Wij pleiten ervoor om Spoor Oost minder in te richten als parking en meer als groene zone”, zegt Kris Peeters.

De Antwerpse lijsttrekker verwijst daarmee naar het ondermaatse gebruik van de parkeerplaatsen van Spoor Oost. Groen maakte begin deze week bekend dat de bezettingsgraad van die parkeerplaatsen tussen 10 en 45% schommelt. Groen pleit er daarom voor om het aantal parkeerplaatsen drastisch af te bouwen en te vervangen door een park. “Wij willen hiermee een tweede Park

Spoor Noord creëren”, sluit Peeters zich daarbij aan. “Er zullen wel altijd enkele parkeerplaatsen moeten overblijven voor de bezoekers van het Sportpaleis.”

Luchtkwaliteit verbeteren

CD&V stelde gisteren ook een ander deel van haar groene programma voor. “Antwerpen moet de ambitie hebben om een European Green Capital te worden”, zegt Peeters. “Dat begint met het juiste engagement. Antwerpen was in 2009 een van de eerste steden om het burgemeestersconvenant te ondertekenen met de ambitie om de uitstoot van broeikasgassen met 40% te verminderen ten opzichte van 2005. In 2015 werd dat doel helaas verschoven tot 2030, en zelfs dat convenant voor 2030 is nog niet ondertekend. Daar moet verandering in komen. Antwerpen moet ernaar streven om klimaatneutraal te worden. De stad Antwerpen wil dat doel pas bereiken in 2050. Dat is veel te laat.”

Peeters kondigde ook aan dat hij de opbrengsten van de lage-emissiezone in Antwerpen integraal wil gebruiken om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. “Er wordt dit jaar een meeropbrengst van 3 miljoen euro verwacht. Ook in de komende jaren zullen er significante opbrengsten zijn. Met die middelen kunnen we al heel veel realiseren.”

Velo-netwerk in Ekeren

Voorts wil Peeters het Velo-netwerk uitbreiden tot in Ekeren. “Dat kan de drempel verlagen om een job aan te nemen in de haven. Het geeft ook meer mogelijkheden om duurzame verplaatsingen te maken. Velo-gebruikers kunnen na hun fietsrit naadloos overstappen op de tram naar de stad.”

De lijsttrekker van CD&V heeft ook plannen voor een energiebeleid. “We kunnen bijvoorbeeld een premie voorzien voor Antwerpenaren die een oude kachel vervangen door een 'propere kachel'”, zegt Peeters. “En we kunnen een aanvulling voorzien op de Vlaamse energielening.”

Vlaanderen geeft nog tot eind 2018 een lening van maximaal 15.000 euro met een intrest van 2% aan mensen die kosten maken om energie te besparen in hun woning. De lening moet over acht jaar worden terugbetaald. “Antwerpen kan een fonds voor een eigen energielening oprichten. In Limburg is het bedrag van de lening opgetrokken tot 40.000 euro. Dat moet in Antwerpen ook mogelijk zijn”, zegt Peeters.

Christof Willocx

Gazet van Antwerpen - editie Metropool/Stad, 12 oktober 2017, pagina 24 - Copyright © 2017 Concentra. Alle rechten voorbehouden.