Dit jaar al gaat de waterbus een noordelijke route bedienen met haltes aan de Total-site, Lillo, Fort Liefkenshoek en de Ketenis- laan (Katoen Natie). De bedoeling is bovendien dat er ook vijf of zes haltes langs het Albertkanaal komen.
3 februari 2018

Sinds november varen er al twee waterbussen (plus eentje in reserve) op het zogenaamde zuidelijke traject tussen Hemiksem en het Steenplein in Antwerpen, met tussenstop in Kruibeke. Gemiddeld vervoeren die zo'n 14.000 gebruikers per maand.

 

“Het Havenbedrijf gaat dit succesvolle initiatief nu verder uitrollen naar de noordelijke route op de Schelde”, zegt Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) in antwoord op een vraag van Vlaams parlementslid Dirk de Kort (CD&V). “We willen het aantal waterbussen optrekken naar zeven plus één reserveschip. Er worden dit jaar nog nieuwe steigers aangelegd. Ook het Albertkanaal wordt bediend met vijf of zes haltes. Aan het Droogdokkeneiland op het Eilandje komt een halte waar de passagiers van de waterbus van het Albertkanaal kunnen overstappen op de Schelderoute.”

 

Antwerps havenschepen Marc Van Peel (CD&V) bevestigt dat er een versnelling hoger wordt geschakeld, maar klinkt wat voorzichtiger. “Nu blijkt dat de interesse bij gemeenten en gebruikers groeit, gaat het Havenbedrijf in gesprek de Vlaamse Waterwegen en een aantal gemeenten die de waterbus graag zien aanmeren in hun achtertuin. De ambitie is alleszins om de huidige vloot dit jaar nog te verdubbelen. Toch zijn we realistisch, want de steigers moeten nog gebouwd worden.”

 

Wat het Albertkanaal betreft: volgens Van Peel is het nog niet zeker of daar wel een waterbus kan varen. Maar als het plan groen licht krijgt, komen er zeker haltes aan het Havenhuis en aan de Turnhoutsebaanbrug in Wijnegem. “Over het precieze aantal stopplaatsen willen we ons nog niet uitspreken”, zegt de schepen.

 

Fietstunnel

Dirk de Kort peilde ook naar de inspanningen van Vlaanderen om het fietsgebruik te bevorderen in het woon-werkverkeer vanuit het noorden van Antwerpen. “Eén van de knelpunten rond de stad zijn de beperkte oversteken voor fietsers tussen linker- en rechteroever”, zegt de Kort. “Voor fietsers die vanuit de noordelijke rand naar Antwerpen komen, is de Voetgangerstunnel een grote omweg.”

 

Weyts wijst erop dat er met de Oosterweeltunnel een nieuwe verbinding voor fietsers in de maak is. “Eén van de twee veiligheidskokers zal worden gebruikt als fietstunnel.” In de oorspronkelijke plannen was die fietstunnel vier meter breed. “Maar er is beslist om die te verbreden”, aldus Weyts. De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) bevestigt dat dit wordt onderzocht. De nieuwe fietstunnel zal aansluiten op het fietsnetwerk aan de Charles de Costerlaan op Linkeroever en aan het Noordkasteel op rechteroever.

 

De minister herhaalde ook het initiatief van de fietsbussen die vanaf maart rijden. Mensen nemen hun fiets mee op de bus, om dan via de Liefkenshoek- of Tijsmanstunnel te pendelen tussen linker- en rechteroever. De route gaat over de Noorderlaan, de Scheldelaan en het Tolplein. Dit project betekent wel dat het fietsveer aan Lillobrug in april stopt.

 

Sacha Van Wiele

Artikel: Gazet van Antwerpen, editie Metropool/Stad, 3 februari 2018, pagina 9 - Copyright © 2018 Concentra. Alle rechten voorbehouden.